Klantloyaliteit

Klantloyaliteit is de levensader van uw bedrijf. En juist die loyaliteit staat vaak onder druk. De alternatieven van uw producten en diensten zijn voor klanten steeds gemakkelijker online vindbaar. Met de online vergelijkingen en persoonlijke ervaringen in de sociale media ervaren zij dat zij zich ook snel een goede indruk kunnen vormen op gebieden als prijs, kwaliteit, gebruiksgemak en klant ervaringen.

Hoe kunt u zorgen dat klanten toch blijven kiezen voor uw merk? Niet door maximale scoren op alle aspecten van uw producten zoals functionaliteit en prijs. Ook niet door maximale scoren op alle momenten van gebruik van uw producten en interactie met uw organisatie (de zogenaamde Customer Journey’s). Bovendien zou dit uw producten onbetaalbaar maken. Hoe dan wel?

Klantloyaliteit is de levensader van uw bedrijf. En juist die loyaliteit staat vaak onder druk. De alternatieven van uw producten en diensten zijn voor klanten steeds gemakkelijker online vindbaar. Met de online vergelijkingen en persoonlijke ervaringen in de sociale media ervaren zij dat zij zich ook snel een goede indruk kunnen vormen op gebieden als prijs, kwaliteit, gebruiksgemak en klant ervaringen.

Hoe kunt u zorgen dat klanten toch blijven kiezen voor uw merk? Niet door maximale scoren op alle aspecten van uw producten zoals functionaliteit en prijs. Ook niet door maximale scoren op alle momenten van gebruik van uw producten en interactie met uw organisatie (de zogenaamde Customer Journey’s). Bovendien zou dit uw producten onbetaalbaar maken. Hoe dan wel?

Aanpak
Kies uw positie ten opzicht van uw concurrenten. Weet hoe u zich tijdens alle contactmomenten en gebruikerservaringen onderscheidt.

Vanuit een raamwerk van positionering van uw diensten en zogenaamde Customer Journeys werken wij aan klantloyaliteitstrategieën.

Bij de Customer Journey’s zorgen wij onder andere voor:

  1. Consistent hoog te scoren op belangrijke aspecten van uw merkbelofte
  2. Te zorgen voor een optimaal contrast in klantbeleving tijdens de customer journey (voor het Sampson Lee “pijn plezier gat
  3. Er in het laatste gedeelte van de Customer Journey hoog gescoord wordt op prettige en merk karakteristieke klantbelevingen. Ook als dit betekent dat u deze langer laat duren dan strikt noodzakelijk.

Om succesvol te zijn met het toepassen van klantloyaliteitstrategieën moet de essentie hiervan deze door uw gehele organisatie begrepen worden en hun gedeelte uitgediept worden toegepast.